Löjliga propaganda

Nu har jag sett en sån där propagandeaffisch igen som gjorde mig upprörd, minns att jag såg något liknande för sådär fem år sen. Den var mot rasism, så det börjar liksom bra, för rasism är ju trist. Men så kommer det; "tillsammans mot överklassen". Nu vet jag inte om de försökte slå två flugor i en smäll eller om de på allvar tror att rasism och överklass är samma sak. Det beror väl också på hur man tolkar överklass, jag tolkar överklass som folk som har med bättre ekonomiskt ställt än medel (medelklass). Här är wikipedias tolkning: "Överklass är i dagligt tal en term för samhällets mest gynnade samhällsklass. Till denna klass har tidigare räknats frälsepersoner som kungahus, adel och präster. Då dessa grupper förlorat mycket av sin makt och sitt inflytande är det numera vanligare att termen åsyftar andra eliter, exempelvis familjer med stora förmögenheter och stort ekonomiskt och politiskt inflytande". Jag kan förstå det här med att man är emot klassklyftor, men det är ju faktiskt inte det som står på affischerna, det som står är att vi ska kämpa mot överklassen, som om människorna i överklassen i sig är rasisterna. För det första så är det ju helt felaktigt och sen kan jag tycka att klasstillhörighet är ju inte nödvändigtvis ett val, precis som vi inte väljer att vara medelklass eller arbetarklass heller, det är bara en definition på hur bra ställt man har det. Sen är ju min uppfattning att vardagsrasism är mer spritt hos obildade människor som inte haft samma möjligheter att utbilda sig och se världen. Nej det här blir ju jätterörigt nu när jag skriver, vad jag vill komma fram till är att affischerna gör mig upprörd. Tror denna slags vänstermänniskor (de som står bakom affischerna då) skulle vinna mer stöd om de inte alltid passade på att gå till angrepp mot rika människor så fort de vill få fram något. Tvivlar på att de flesta av dem skulle skänka bort allt och dela med sig om de vann en förmögenhet ändå

Kommentarer
Postat av: Missermajser (FL)

"jag tycker det är löjligt att skriva att man ska krossa överklassen. De borde skaffa en ny publicist, de kunde tex skriva att de vill krossa klassamhället, det är mer logiskt. Och hur många människor delar med sig och leve ri fattigdom egentligen? Inte så att partierna som dessa människor stöttar består av politiker som lever i kojor och ger alla pengar till fattiga heller"



Varför ska man ge bort allt och bo i koja bara för att kunna dela med sig?

Ger de sig ut för att vara sådana?

Förövrigt håller jag med och att angripa saken i stället får att ge sig på rika som grupp eller personer. Jag tycker med att den typen av plakat kan låta pinsamma eller fåniga med sådana klyschor.

2011-12-23 @ 01:59:13
Postat av: Ashes

Nej personligen tycker jag inte man måste bo i koja för att dela med sig. Om man har massor av pengar måste man inte ge bort allt, men jag tycker att när man uttalar sig negativt om folk med pengar så låter det ju lite som om man själv tycker att man ska dela med sig av alla pengar man har för då framstår det ju som om man anser att rika är själviska som inte ger bort hela sin förmögenhet, för annars skulle man ju inte tycka det var ett problem att de är rika

2011-12-23 @ 16:55:45
URL: http://asheswiththelashes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0