Gråter barn för att jävlas?

Jag är mycket inne på diskussionsforum för föräldrar och där är det nästan alltid hetsiga diskussioner om hur mycket man ska bära runt på bebisarna och dalta med dem. Vissa tycker det är okej att låta barnet gråta lite och vissa tycker det är misshandel att låta dem gråta. Jag tar ingen direkt ståndpunkt där, andra föräldrar gör som de vill, för mig funkar det bäst att ta upp bebisen när hon gråter för det gör lite ont i mitt hjärta när jag hör henne vara ledsen.

En fråga (om än något retorisk) som ofta kommer upp från de som anser att man inte kan låta barnet skrika är om man tror att bebisen gråter för att jävlas. Alltså menar de på att bebisen alltid gråter av en anledning.
Jag tror inte bebisar gråter för att jävlas med en, MEN jag tror inte heller alltid det finns någon större anledning än att bebisen är trött. Det behöver inte handla om hunger, blöt bloja eller närhet (även om det ofta gör det), ibland gråter man om man är övertrött. Jag vet själv hur jag är när jag är övertrött, då kan jag börja gråta av vadsomhelst. Ibland kan det också vara väldigt svårt att få ur bebisen ur gråtet för de fastnar liksom där, speciellt om de är övertrötta och gråter utan någon djupare anledning. Igår blev min bebis sådär hysteriskt övertrött och grät och grät, men när vi skulle gå till bilen och kom ut i kylan så vaknade hon liksom till ur det och blev lugn och somnade. Nu har jag inga vetenskapliga belägg för det här, men jag tror att om ens bebis fastnar i ett hysteriskt gråtande (där bebisen liksom hetsar upp sig själv) så tror jag det kan vara ett bra trick att t.ex. gå ut genom dörren snabbt för då reagerar bebisen på temperaturförändringen och kastas ur sin gråt-psykos ett tag och då har man en chans att lugna ner den. För att lugna ner ett barn som fastnat i sitt gråtande är ju nästan omöjligt.

Ett annat trick som jag tror kan fungera är att blåsa bebisen i ansiktet. Jag vet att det låter helknäppt, men jag har en väninna som gav mig tipset att blåsa bebisen i ansiktet då hon satt i halsen för då reagerar hon på det och halsen slappnar av ett tag så att hon får ut det som fastnat (nu snackar vi bara mjölk här alltså, sätter de leksake ri halsen räcker det givetvis inte att blåsadem i ansiktet. Och det funkar bra faktiskt, det är väl för det är lätt hänt att man blir irriterad i halsen om man börjar försöka hosta upp något, så då hjälper det att slappna av en sekund och försöka igen.






Peace!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0